להתאמן כל יום, זה לא חלום

הגוף שלנו נועד לזוז. מכונה מדהימה שאין כמוה שיודעת ללמוד, להסתגל, להשתפר ואפילו להפוך תנועות לאוטומטיות עם הזמן (ע״ע ״לא זוכר/ת כלום מהדרך, לא יודע/ת איך הגעתי״.. תחושה שמוכרת לרוב הנהגים).

אבל הגוף הוא גם גאון בחסכון. היכולת להתייעל ולבזבז פחות אנרגיה יכולה להיות קורס מאסטר בניהול עסקים, עד כדי כך הגוף שלנו (בשילוב עם המיינד כמובן) טוב באגירה, חסכון והשקעה מינימלית של אנרגיה כשהוא יכול וצריך.

השילוב הזה בין מכונה משומנת ליעילות מערכתית עילאית הביא אותנו עם השנים והתפתחות המדע והטכנולוגיה לשני זרמים מאוד מעניינים. מצד אחד אנחנו עדים ליכולות שיא שבני אדם מגיעים אליהם, זה נכון לגבי כל דבר הקשור בתנועה ונכון בוודאי גם בעולם הספורט התחרותי שם נפרצים גבולות היכולת האנושית כל הזמן. מהצד השני, השדרוגים הטכנולוגיים מביאים איתם את מגפת היושבנות, מושג שלא היה קיים פעם והיום אחוז ענק מהאוכלוסיה מתפרנס, לומד ומעביר את שעות הפנאי בישיבה ובמנחים נוספים הגורמים נזקים ליציבה, לאיזון ותפקוד מערכת השרירים, לזרימת הדם ואפילו לעיכול תקין.

אבל רובנו לא חיים במצב הישרדותי כבר ולכן הגוף שואף לחסכון והורדת פעילות כמה שרק אפשר ואנחנו נמשכים לעצלות תנועתית גם מעבר למה שאנחנו באמת צריכים.

המגפה היושבנית הביאה גם לכך שבמקום שנהיה כל היום פעילים, אנחנו עכשיו צריכים להקדיש זמן במיוחד לאימון ותנועה אפילו רק כדי לאזן את הנזקים של שאר שעות היום. כל כך התרחקנו מעולם התנועה היומיומי שאנחנו מחפשים המלצות האם זה בטוח להתאמן ולזוז כל יום, אבל לרגע לא שואלים אם זה בטוח לשבת כל יום שזה הרי מנח שידוע שהוא פוגעני במינונים גבוהים.

אין ספק שכשמתחילים להתאמן או אפילו לנוע בכל צורה חדשה, אסור להגזים ומומלץ לייצר סולם מאמצים הדרגתי ולהיות מודעים לתחושות ולהשפעה שיש לתנועה על הגוף. אך דבר אחד כן בטוח: ברגע שנמצא את המינון הנכון, עם תשומת לב ובלי עליות פתאומיות בעומסים, נוכל לזוז, לנוע וכן, גם להתאמן כל יום! כשמתאמנים כל יום אפשר ללמוד להכיר את הגוף טוב יותר, אפשר לגוון ואפשר לפעמים להוריד הילוך ולתת לגוף להתאושש (כן, אפשר להתאושש בתנועה, זה אפילו עוזר).

אימון ותנועה יומיומיים הם הרגל ממכר, כזה שהופך לרוטינה כמו צחצוח שיניים או כל דבר יומיומי אחר שאנחנו מקפידים לא לפספס, זה משפר את התחושה ומצב הרוח, מאזן הורמונלית, מוריד רמות סוכר, מזרים את הדם לכל פינה בגוף ועוד המון המון הטבות מעבר לכח, סיבולת וכושר כללי.

אפשר כל יום לרוץ אם זה נעשה במידה והקשבה לגוף, אפשר כל יום לעשות יוגה, להימתח, להתאמן במשקל גוף ואפילו עם משקולות (רק לא לנסות לשבור שיאים כל יום), ובעיקר בעיקר אפשר, מומלץ ואולי בכלל חובה לזוז, להתנסות, לגוון ולא לוותר על היכולת המופלאה של התנועה בשום שלב במהלך החיים…